Musikkforsker - arbeidsbok med utfyllingsoppgaver

Lager
Midlertidig utsolgt
Pris
kr 99,00
Musikkforsker 1 - arbeidsbok med utfyllingsoppgaver for instrumentalelever Astrid Nøkleby

Musikkforsker 1 - arbeidsbok med utfyllingsoppgaver for instrumentalelever Astrid Nøkleby

Varenummer: 9788280892102

Kategorier: Bøker om musikk/musikkteori

 

Arbeidsbok med utfyllingsoppgaver for instrumentalelever 1.-4. trinn. Alle barn som spiller et instrument og som kan lese, har nå muligheten til å dukke ned i musikken de spiller. Økt kunnskap gir spennende muligheter for å utvikle elevenes musikalske uttrykk:

I Musikkforsker stilles det forskerspørsmål til musikken som spilles: Spørsmål til ettertanke og oppsummering av eget arbeide, Illustrerte musikkepoker med plass til musikkens titler og ekstraoppgaver om instrumentet, smart øving og konsertoppevelser.

 Musikkforsker er skrevet av Astrid Nøkleby. Hun har fireårig utdannelse som instrumentalpedagog og utøvende musiker fra Østlandets Musikkonservatorium.

 Astrid Nøkleby er nå ansatt som trombonepedagog i Asker kulturskole, Musikk- og kulturskolen i Bærum og på Manglerud videregående skole. Videre er hun leder for ITA Junior i den internasjonale tromboneforeningen. Astrid Nøkleby har også utarbeidet trombonedelen av den Suzuki-inspirerte metoden "Rett på musikken" og har oversatt "Improve Your Practice" av Paul Harris til norsk. Astrid er mye brukt som foredragsholder i inn- og utland i forbindelse med undervisningsideer knyttet til gruppeundervisning av små barn på små tromboner.

 Tine Blix er illustratør i Musikkforsker 1. Hun er billedkunstner, og arbeider med maleri, tegning og grafikk. Tine Blix er lærer i visuelt fagfelt ved Asker Kulturskole.

 Astrid Nøkleby har utviklet Musikkforsker 1 som et ledd i Asker kulturskoles FoU-arbeid.
 Kulturskolekolleger fra Asker og Bærum har bidratt med utprøving, nyttige tips og idèer.


 Forord
 Til eleven
 Med Musikkforskeren får du hjelp til å samle informasjon om musikken du spiller.

 Det er smart å sette seg inn i hva slags musikk du øver på og hvilken epoke/ tid musikken er fra, for å kunne spille den med riktig stil eller med andre ord med rett «dialekt». Da har du noe du også kan fortelle om stykkene når du skal fremføre dem.

 I musikkhistorien er det vanlig å dele inn i epoker, det er tidsavsnitt som har spesielle kjennetegn.

 Tine Blix har tegnet eksempler på hva som er typisk for epokene og under navnet på epokene står det noen årstall. Skriv inn tittelen på stykkene dine i riktig epoke. Epoketegningene har ikke farger, så her kan du fargelegge selv.

 Gjør det til en rutine at du alltid «forsker» på stykkene dine, kanskje finner du spennende opplysninger som gir deg inspirasjon til videre øving på melodiene eller du får idèer til andre måter å spille dem på.

 Når du er i ferd med å gjøre deg ferdig med et musikkstykke er det viktig å lage en oppsummering. Finn ut hva du har lært, få øye på hvordan du lærte underveis og finn ut hva du vil bruke neste gang du øver på noe nytt. «Spørsmål til ettertanke» hjelper deg i dette arbeidet. Sidene med forstørrelsesglass er forskeroppgaver. Sidene med blyant er ekstraoppgaver.


 Til læreren
«Musikkforsker 1» er utviklet for at instrumentalelever (1.-4. trinn) skal få et mer bevisst forhold til stykkene de spiller på instrumentene sine. De skal lære seg å sette seg inn i alt omkring musikken for å kunne spille repertoaret sitt bedre. Oppgavene er delt inn i «Stykket mitt» og «Spørsmål til ettertanke».

De førstnevnte skal jobbes med når eleven er i innøvingsfasen av stykket og de andre skal brukes som en oppsummering og som en ettertanke over eget arbeid.

 Epokearkene skal brukes til å sortere elevenes repertoar, de skal skrive inn tittelen på stykkene sine på riktig epokeside slik at de får et bilde av hvordan det var på den tiden stykket ble skrevet. Årstall og tegninger må ikke sees på som absolutte, det er alltid glidende overganger fra epoke til epoke og også ulikt fra land til land.

 Innimellom finnes det også noen ekstraoppgaver som handler om eget instrument, smart øving, konsertopplevelser og quizoppgaver.

 Bruk gjerne bøkene i timer der du har flere elever inne samtidig. En eller flere spiller med deg mens de andre sitter i samme rom og jobber med oppgavene. Ta gjerne med skrivesaker, farger, saks, lim og kanskje små stoffrester. Stoffbitene bør ha ulik struktur og «tyngde» slik at elevene kan få dem til å passe med stemningen i stykkene de «forsker» på.

 Jeg håper «Musikkforskeren» gir elevene et større perspektiv på det de spiller og at de lærer å sette pris på det å komme over spennende opplysninger om spillerepertoaret.
 Astrid Nøkleby

www.korpsinstrument.no

 

Varenr.
9788280892102
Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×